Verkko-oppimiskokemuksia

Oppimisessa ja kokouksissa käytetään yhä enemmän verkkoa, sillä silloin ei tarvitse matkustaa ja tavoitetaan valitun kokoinen yleisö. Maailma on täynnä MOOCeja eli massiivisia avoimia verkkokursseja. Niillä voi opiskella kymmeniä tuhansiakin opiskelijoita kerrallaan. Verkko on siis valtava mahdollisuus koulutuksessa, mutta miten rakentaa mielekkäitä kokemuksia?

Kun ensimmäisen kerran opiskelin verkkokurssilla, kurssin nimi oli Financial Management, ja se oli Haaga-Helian eMBA-koulutuksessa. Tämä opintojakso oli staattinen. Joka viikko tuli uusi aihe, jota opiskeltiin ohjeiden mukaan itsenäisesti. Sitten oli tehtäväsetti. Mielestäni opin kyllä, koska aihe oli rajattu ja tehtävät sopivan haastavia. Tässä aihepiirissä ei ole häilyvää, joten lukeminen ja laskeminen riittää. Palaute sen sijaan on aina tärkeää, koska se on mielestäni opiskelussa opetuksen lisäarvo. Sitä kaikki janoavat jatkuvasti laatukyselyjenkin tulosten mukaan.

Viime viikolla sain osallistua The Ken Blanchard -yhtiöiden Coaching Essentials -virtuaaliopintojaksolle. Sen hinta on 950 taalaa/6 h, mutta Blanchard-valmentajana sain kokeilla ilmaiseksi tätä kaupallista tuotetta.

Ennen kurssia olivat ennakkotehtävät. Tuli paljon sähköposteja, joissa pyydettiin varmistamaan tekniikka eli Adobe Connect. Kun kurssi alkoi, piti soittaa puhelimella vielä ilmaisnumeroon, ja joka maalla oli oma numeronsa.

Näkymänä oli esitysruutu, jossa näytettiin videoita ja dioja. Sinne pääsi kommentoimaan Paintista tutuilla työkaluilla. Myös chatia pyydettiin käyttämään keskusteluun. Ohjaajia oli kaksi ja he johtivat pontevasti oppimista ja jakoivat meitä kymmentä osallistujaa myös pareihin tai pienryhmiin, jossa harjoiteltiin coaching-keskusteluja ja -kysymyksiä.

Alussa lähdettiin verkkokurssin etiketistä sekä perusasioista, mikä oli turvallista ja aikaansai oppimiselle suotuisan ilmapiirin. Kurssi oli rautaisesti suunniteltu, ja leppoisan määrätietoisesti edettiin ja koin oppivani.

Mielestäni on siis tärkeää miettiä, mikä on verkkokurssin tavoite ja aihepiiri, kun sitä aletaan suunnitella. Dynaaminen, vaihteleva, osallistava ja suora live-lähetys toimi, mutta jos halutaan syventää, on oppijan itsenäisesti luettava ja pohdittava. Ja palautetta ei saa koskaan unohtaa!