Hyödyllistä tietää perheyrittäjyydestä

Jos olet yrittäjäperheestä, on hyvä tiedostaa muutama seikka. Jos taas et ole yrittäjäperheestä, saatat työllistyä perheyritykseen. Silloinkin on tärkeää ymmärtää perheyrittäjyyttä. 


Perheyritykset luovat yli 50 % Suomen bruttokansantuotteesta, joten niitä ei kannata väheksyä millään muotoa. Perheyrityksissä arvot ja oma tekeminen ovat tavallista merkityksellisempiä. Perheyritykset eivät yleensä pelaa nopeita pörssipelejä, vaan niissä asuu kärsivällinen raha ja hyvä omistajuus, joka vakauttaa elinkeinoelämää. Sitä tulisi kunnioittaa.


Perheyrityksissä on kuitenkin väistämättä erityisiä kuvioita. Siinä menevät sekaisin paternalismi ja perhesuhteet, johtaminen ja managerialismi sekä liiketoiminta. 


Sanotaan että yrittäjän pitäisi aina keksiä oma liiketoimintansa. Silloin hän on innostunut ja onnellinen. Oman yrittäjyyden voi luoda alusta asti tai sitten voi sitoutua yritykseen esimerkiksi yritysoston tai sukupolvenvaihdoksen myötä. Toinen tai myöhempi sukupolvi voi myös keksiä oman liikeidean tai uudistaa yritystä. 


Sukupolvien välillä on aina äiti-lapsi tai isä-lapsi suhde, vaikka lapsi olisi kuinka vanha. Parhaassa tapauksessa vanhemmat ja lapset luottavat toisiinsa, inspiroivat ja tukevat toisiaan. Toisaalta voi vanha polvi käydä neuvomassa ja määräämässä lapsiaan yrityksessä, mikä saattaa olla rasittavaa. Lapsi voi taas taantua vanhempien edessä, mitä ei välttämättä tapahtuisi, jos olisi toisella töissä. 


On myös sisaruussuhteet, joissa käydään keskinäisiä roolituksia. Jos sisarukset tulevat hyvin toimeen ja heillä on samantyyppinen orientaatio liikeasioihin, he ovat toisilleen voimavara. Asiat ovat huonommin, jos on sisarkateutta. Voi olla tunne siitä, että joku lapsista on suosikki tai on saanut eniten. Riidellä voi vaikka kahvikupeista, ja silloinhan on kyse yleensä rakkaudenjanosta eikä materiasta. Tällöin energia kuluu harmillisesti kauna-kateuteen. 


Perheyrityksessä pitäisi myös osata johtaa ja kehittää firmaa ja sen liiketoimintaa, mikä voi sujua kyvyistä ja koulutuksesta riippuen kuin luonnostaan. Aina ei yrityksen perustaja tai perijä pysty luotsaamaan sitä kasvua kohti. Silloin pitäisi tunnistaa tilanne ja reilusti myöntää, että tarvitaan ulkopuolinen toimitusjohtaja viemään sitä eteenpäin. Jos ei riitä kiinnostusta jatkaa, voi yrityksen myydä. Suomessa lopetetaan turhaan monta yritystä, kun vanhat eivät enää jaksa työskennellä eivätkä halua myydä tai eivät löydä sopivaa ostajaa.


Parasta olisi, jos pystyttäisiin yhdessä käsittelemään asiat ja tiedostamaan ne niin hyvässä kuin pahassa. Kaikki olemme ihmisiä, ja perheissä on vuosikymmeniä vanhoja juonenkäänteitä menossa. Ulkopuolisen on toisinaan hankala ymmärtää niitä, kun ei aina itsekään hoksaa kaikkea.